Een begrip in Tiel
Nijtmans Naaimachines is dit jaar al 65 jaar een begrip in Tiel. Een jubileum dat gevierd mag worden. Vorig jaar nog voorzag Hans Nijtmans de winkel van een compleet nieuw interieur met een eigentijdse uitstraling. En naaimachines staan enorm in de belangstelling. Hij is FlipPas-prijzenpartner van de maand oktober en maakt twee winnaars blij met een Singer F3232 naaimachine en een luxe garenset van Ackermann, met elk een totale waarde van 255 euro.
“In de afgelopen coronaperiode was het in eerste instantie heel stil. Daarna hebben we een enorme boost gekregen en kunnen we de vraag soms nog maar net aan!” De tijd dat Hans de hele wereld over reisde om alles over naaimachines en aanverwante apparatuur in zich op te zuigen, betaalt zich nu terug. “Wereldwijd is de vraag naar naaimachines enorm gegroeid en tegelijkertijd hebben de productiefaciliteiten ook te maken met allerlei maatregelen. Dat betekent dat je echt goed de weg moet kennen om je leverbetrouwbaarheid op een hoog niveau te houden.” En dat is precies waar hij nu heel veel voordeel heeft.
Mondkapjes
Het is dus druk in de winkel, met de verkoop van naaimachines zowel in de winkel in Tiel als via zijn webshop. Maar ook met reparaties is het druk. “Je merkt dat veel mensen weer hebben ontdekt hoe leuk het eigenlijk is om achter de naaimachine te kruipen. Het begon met het maken van mondkapjes, maar dat is vaak het begin geweest van een nieuwe hobby. Of van het weer oppakken van een oude hobby. Dus machines zijn soms onder het stof vandaan gekomen en dan blijkt dat er iets mee was, waardoor hij aan de kant was gezet. Dan komen wij in beeld.”
“Sowieso heb je als speciaalzaak iets meer te bieden dan wanneer je er één van het internet koopt, waar geen winkel achter zit.” Zelf heeft hij ook een webwinkel, maar dat is een verlengstuk van de winkel, geen vervanging. In het verleden had hij een aantal filialen in verschillende plaatsen, door de organisatorische werkdruk besloot hij dat terug te brengen tot één en dus met een succesvol online verkoopkanaal.
Service
“Mensen denken soms dat de prijzen in een speciaalzaak veel hoger liggen, maar dat is niet het geval, wij kopen natuurlijk groot in en tegen dealercondities. Meestal kunnen ze daardoor bij ons voor dezelfde prijs terecht en hebben ze ook nog flink wat extra. Want wij helpen bij het kiezen welke machine het meest geschikt is. Wat wil je ermee doen en wat past het beste bij jou. Bovendien krijg je hier ook nog nazorg en service. Dat is echt een belangrijk verschil en heel erg waardevol.”
Vanaf het eerste begin is Hans FlipPas-deelnemer. “Ik vind het echt een mooi initiatief en helemaal in deze tijd, je stimuleert mensen om lokaal te kopen. Ik vraag altijd naar de pas en als iemand die een keer niet bij zich heeft, dan regelen we het gewoon de keer daarna. Dat vind ik heel logisch.”