Deze maand is het precies vijf jaar geleden dat in Tiel de FlipPas werd geïntroduceerd. De FlipPas heeft zich in die tijd bewezen als gewaardeerd extraatje. Voor het winkelpubliek, maar zeker ook voor de Tielse middelstand. Zeg nou zelf, wat is er mooier om te winkelen in je eigen stad en op die manier de lokale middenstand te steunen en tegelijkertijd te sparen voor mooie kortingen en cadeaus?
Acties
We praten met Janet Kooren, vanaf het begin accountmanager voor de FlipPas. Wat houdt dat precies in, accountmanager zijn voor het Tielse loyaliteitssysteem? “Heb je even?” vraagt ze lachend. Ze steekt van wal: “Ik zorg voor de sociale media van De FlipPas, bel met de prijswinnaars als ze een prijs hebben gewonnen, reik de prijzen en bloemen uit en zorg er dus ook voor dat er stukjes over de prijzenpartners en de prijsuitreikingen in de krant en online verschijnen.”
Janet gaat verder: “Een keer per maand vergaderen we met het FlipPas-comité over lopende zaken en nieuwe acties. Ik onderhoud daarnaast ook de contacten met de winkeliers. Zorg er bijvoorbeeld voor dat ze voldoende promotiemateriaal krijgen.”
De prijzen worden het hele jaar door weggegeven, van Valentijnsdag tot Pasen en van Moederdag tot iedere maand echt grote prijzen. Hoe zeer de ondernemers betrokken zijn blijkt wel als de prijs naar het Hospice ging, omdat meerdere spaarders dat vroegen. De winkeliers die de prijs beschikbaar stelden, deden vanwege het mooie doel een schepje bovenop de prijs.
Reden voor een feestje?
Zo te horen loopt het lekker met de FlipPas, is dit eerste lustrum dus reden voor een feestje? We vragen het Margriet van Heesch, die samen met haar man Michel Restaurant ‘De Betuwe’ en ‘Grand Café Hart van de Betuwe’ bestiert. Margriet is een groot promotor van de Tielse middenstand en geeft volmondig toe dat de FlipPas een verrijking voor Tiel is. “Natuurlijk is er reden voor een feestje! Er is in de afgelopen vijf jaar veel gebeurd op het gebied van promotie voor de Tielse winkeliers. En er gaat nog veel meer gebeuren.” Geef eens een voorbeeld, Margriet? “Speciale acties zoals de afgelopen jaren bij de intocht van Sinterklaas.”
Dat was inderdaad een mooi feest. De Stichting Sint had een paar jaar gelden voor het eerst sinds jaren weer een groot Sinterklaasfeest op de agenda gezet, gratis toegankelijk voor de Tielse kinderen. De Stichting had een zaal ter beschikking gekregen en ze vroegen de FlipPas of die iets voor de organisatie kon betekenen.
“Dat wilden we graag doen” vervolgt Margriet. “Er was een sponsorbedrag van tweeduizend euro nodig om het feest te kunnen faciliteren met licht, geluid, podium en artiesten. Maar hoe konden we dat regelen? We vroegen de FlipPas-deelnemers om dit feest exclusief te sponsoren. Iedere sponsorinleg van een deelnemer werd door de FlipPas-organisatie verdubbeld.”
Met een sponsorbedrag van duizend euro vanuit de FlipPas-deelnemers werd het dus een fantastisch Sint-feest! Sowieso kreeg Sint ieder jaar een enorme FlipPas overhandigd. Waarmee we laten zien dat de middenstand de Sinterklaas-intocht mogelijk maakt. En ook de Pieten kregen allemaal een FlipPas cadeau.
Mystery guest
Om te ondervinden hoe de FlipPas door de deelnemende ondernemers werd gepromoot gingen Janet en een mystery guest regelmatig op bezoek bij bedrijven. Bijvoorbeeld die keer dat ze bij de firma Olie & Benzine H. van Dijkhuizen waren. De medewerkster van het benzinestation aan de Rivierenlandlaan vroeg keurig aan de mystery guest of ze FlipPas punten spaarde. Een mooie bos bloemen was haar beloning.
Vrienden van het ziekenhuis
“Je kunt een FlipPas natuurlijk ook als Kerstcadeaukaart geven” vult Margriet aan. “Een mooi initiatief, want de pas kan gebruikt worden bij tientallen winkels in Tiel. Van modezaak tot restaurant, van woonwinkel tot fietsenzaak, bakkerij, slijterij, huishoudzaak en elektronicazaak. Voor iedereen wat te vinden dus. Als bedrijf steun je de lokale economie. Je geeft de FlipPas in een envelop, in een doosje met een strik erom, je hangt hem aan een fles wijn of je verzint zelf een passende verpakking. Een kerstpakket waar iedereen blij van wordt.”
De Vrienden van Ziekenhuis Riviereland Tiel vonden dit een mooi initiatief, de FlipPas kan namelijk ook gebruikt worden om een vereniging of een goed doel te steunen. Als de FlipPas-spaarder in het FlipPas-profiel aankruist, wordt de helft van de punten aan de Vrienden van Ziekenhuis Rivierland gedoneerd. De FlipPas krijgt een speciale ‘Vrienden van’ sticker en is daarmee de pas waarmee donateurs bij verschillende ondernemers extra voordeel krijgen, én dus FlipPas-punten. Deze pas werd feestelijk geïntroduceerd tijdens een gezellige bijeenkomst met pianomuziek, hapjes en drankjes.
Leerlingen Lingecollege maken FlipPas-animaties
De FlipPas is er voor en door Tiel. Tielse winkeliers, de Tielse gemeente, Tielse consumenten en ook Tielse scholieren. In 2016 was er al eens een profielwerkstuk van Havoleerlingen van het Lingecollege over het eerste jaar dat de FlipPas in gebruik was. Dat was een mooi eerste initiatief. Daarom heeft de FlipPas in 2019 leerlingen van de afdeling Technasium van het Lingecollege gevraagd om een animatie over de FlipPas te maken. Leerlingen van havo en vwo werkten in groepjes aan een animatie over het eerste lustrum. Ze behandelden daarin onder andere vragen als: Wat is de FlipPas, wat kun je ermee en hoe werkt het.
Het resultaat was vier totaal verschillende animaties. De leerlingen vonden het een superleuke opdracht, en dat was ook goed te zien aan de eindproducten. Ook de docenten vonden het een prima opdracht. Op hun verzoek is die opdracht het jaar daarna weer gegeven.
FlipPas in de taxi
Een hele andere toepassing van de FlipPas: betalen in de taxi. Het Tielse taxibedrijf Alink heeft zijn naam zeker al gevestigd. Tijd voor de volgende stap, bedacht Wouter Alink: meedoen met de FlipPas. Alink wil anders zijn dan anderen. “We gaan voor kwaliteit en zetten alle middelen in om dat te bieden. Duidelijkheid, zoals alle tarieven die duidelijk zijn. Online kunnen bestellen en betalen, met alle mogelijke betaalmiddelen – en nu dus ook de FlipPas.” Hij lacht en gaat verder: “Betalen met alle creditcards en pinnen, dat is nog best bijzonder in veel taxi’s.”